[!tldr] Zpětná vazba je jako dárek, měl by být příjemný, užitečný a rozvojový.
Naučená bezmocnost
- = pocit že nedokážu změnit svůj život, jsem demotivován
- Dá se jí přejít pomocí prevence:
- Nahlížet na věci jako na stabilní a vůči nám vnitřní (námi ovlivnitelné)
- Nenahlížet na věci jako na nestabilní a k nám vnější (námi neovlivnitelné)
- (Některé věci ale fakt neovlivníme, ale většinu ano)
Cíle a funkce zpětné vazby
- Pro seberozvoj osob🎁
- Pro změnu chování osoby 🔀
1. Pro seberozvoj 🎁
- ==Vnímat feedback jako dárek==
- Jak ho dávám, ale také dostávám
- Měl by to být proces příjemný, užitečný a rozvojový
- Pokud dostaneme jen neužitečnou kritiku, tak vysvětlit, že z takové informace si nic nevezmu
- Nejideálnější je vyžádaná zpětná vazba
- Johariho okno
- Máme 4 kvadranty, zpětnou vazbou přesouváme věci ze slepé oblasti do otevřené oblasti
- Mělo by to být i cílem, pokud už osoba zná danou věc, je to spíše zbytečný
2. Pro změnu chování 🔀
- 3 způsoby
- Labeling
- Shaping
- PEPE
A. Labeling (Pygmalion efekt)
-
Využívat jen v situacích, kdy jsem odborník, jinak použít shaping
-
Upozorňovat na to, když to dělá špatně
-
Závisí na tom kdo ji udělí
- Pokud například odborník diagnostikuje dítěti poruchu pozornosti, budete to pravděpodobně vnímat trochu jinak, než když se s vámi o tuto diagnózu podělí váš kamarád-laik jakožto o svou domněnku.
-
Využívá sebenaplňující předpovědi, Pygmalion efektu (=očekávání budoucích událostí vede k chování, které zapříčiní, že se daná skutečnost opravdu stane)
B. Shaping (positive reinforcement)
- Zaměříme na situace, kdy se dané osobě daří přibližovat ke kýženému chování
- Využívat když potřebujeme dosáhnout co nejpřesnějšího výsledku
- Většinou jde o činnost, která je moc komplexní, aby člověk byl schopný naučit se ji celou najednou
- Prakticky funguje stejně jako trénovaní psa pomocí clickeru:
- Odměna (pochvala/materiální) ve chvíli, kdy se nějakým způsobem přiblíží k ideálu/splní dílčí úkol
- Důležité i říct, která část úkolu:
- je správně, co je tedy potřeba zachovat
- a co je potřeba zlepšit (a jak toho dosáhnout)
- V praxi se využívá u psů a ve sportu
C. PEPE
- Rychlejší cesta
- Kroky
- Popis
- Emoce
- Požadavek
- Efekt
- Popis
- Detailně popsat situaci z našeho pohledu
- „Trápí mě, že děláš… že neděláš… že práce vypadá takto, a ne takto…“
- Emoce
- Vyjádříme co nás trápí na dané situaci a naše pocity
- „Trápí mě, že děláš… že neděláš… že práce vypadá takto, a ne takto…“
- Požadavek
- Formulovat požadavek, návrh řešení
- „Trápí mě, že děláš… že neděláš… že práce vypadá takto, a ne takto…“
- Efekt
- Jaké následky bude situace mít:
- Pozitivní
- Co nabízíte na oplátku nebo jaký pozitivní důsledek z toho plyne pro druhou stranu
- Negativní
- Co uděláte, pokud nedostanete to, co chcete
- Pozitivní
- „Trápí mě, že děláš… že neděláš… že práce vypadá takto, a ne takto…“
- Jaké následky bude situace mít:
Příklad hlasité hudby od sousedů
Jak by měla prakticky vypadat
Sandwich Technique
- Celý proces je příjemnější
Načasování
- Ihned - u zpětné vazby na znalosti, prezentace...
- Pozdějí - u zpětné vazby na emočně vypjatých situacích
- Příklad
- _Pokud kolegovi oznámíte, že před týdnem něco na schůzi zapomněl zmínit, pravděpodobně to nebude mít žádný efekt.
- _Podobně je vhodné nepředávat zpětnou vazbu ihned někomu, kdo je zcela očividně naštvaný, smutný nebo například nervózní. Počkejte, až bude emočně v lepším rozpoložení.
Množství
- Nejpodstatnější key points, aby nebyl zahlcen
- _Zamyslete se i nad tím, jak „hluboko“ při zpětné vazbě jít. Je opravdu nutné probrat ihned všechno?
Způsob
- Osobně
- ==Nejúčinější je osobně==
- Neverbální projevy
- Může být nepříjemné dávat u negativního feedbacku, musíme volit vhodné věty
- Telefonicky
- Dostupná jen intonace
- Písemně
- Žádná neverbální komunikace
- Použít emotikony pro odlehčení a lepší čitelnost
Cílovka (komu ji dáváme)
- Kamarád/kolega/nadřízený/podřízený
- Žena(emoční)/muž(logický)
- Jak přijímá feedback?
- Pro nadřízeného - How to Give Your Boss Feedback | HBR
Forma
- Formou otázky, praktické doporučení...
Zpětnovazebný rozhovor
-
1 strana dává feedback, 2. dostává
-
Struktura
- Začít od sebe
- Názor druhé strany a uvést příklady
- Vzájemná shodo
- Dohoda
-
Podrobné kroky:
- Jak by se příjemce sám zhodnotil? Pokud má dobrou sebereflexi, tak je hotovo. (metoda lessons learned/debriefing)
- Pokud se náš názor liší, sdělíme názor s konkrétními příklady, ideálně i důsledky pokud se to bude opakovat
- Vzájemná shoda - pokud se neshodneme co by se mělo zlepšit/co bylo dobře
- Zaparkovat feedback a vrátit se k němu později
- Neshodu způsobují emoce/nedostatek informací/kognitivní zkreslení
- Dohoda - neodcházet než se neshodneme na tom co bude jinak
- Ideální nabídnout pomoc/radu/oporu/školení...
- Osoba musí vědět co je potřeba změnit a jak to příště udělat Komunikace
Konstruktivní x zbytečná kritika
- A. Zbytečná kritika
- Zaměřená na selhání a co je špatně, hledání viníka/důvodu selhávní
- Vnímáme danou situaci jako omezení, něco co nás neposouvá dál/nás brzdí
- B. Konstruktivní
- Zaměřená na řešení, co se stalo, jak situace vypadala
- Záleží nám co si můžeme odnést a naučit se, jak se to stalo pro poučení
- Posouvá nás dál
10 zásad skvělé zpětné vazby
- Feedback orientovaný na charakteristiku situace ✅, ne osobnosti ❌
- „Když se bavíme o této konkrétní prezentaci, tak…“ vs. „Jsi neschopný řečník.“
- Formulovat jako možnost budoucího rozvoje 🔮✅, minulost už nezmění ⏱️❌
- „Při příštím projektu se víc zaměř na rozdělení zodpovědností mezi jednotlivé členy projektového týmu“ vs. „V tom tvém projektu vůbec nebylo jasné, kdo má co na starosti…“
- Konkrétní příklady
- „Vaše prezentace byla trochu rozvleklá, když jste mluvil o příkladech. Zkuste příště uvést jen jeden příklad.“
- Personalizace na jejich hodnoty
- Zaměřit se co je pro ně důležité, feedback je pro ně
- Akční rozvojový plán
- Kde je potřeba rozvíjet tak stanovit si akční plán
- SMART cíl
- Ideální pokud ho sestaví, ten co nám dal podnět
- Nezapomínat na positive reinforcement toho co se povedlo (shaping)
- Vyhnout se trestům, jsou méně efektivnější než odměny
- Lepší je když na to přijde sám, facilitovat, debriefing
- „Co myslíš, že jsi měl udělat v projektu jinak?
- Konstruktivní otázky
- Za nejjednodušší strukturu pro debriefing můžeme považovat třeba tyto dvě otázky: „Co hodnotíš pozitivně na svém výkonu?“ a „Kde vidíš prostor pro tvůj rozvoj?“.
- Symetrie - když dávám, vyžádat si i feedback pro mě
- „Budu rád/a, když ty na oplátku povíš mně, co bych měl/a dělat jinak, aby se ti na příštím projektu se mnou lépe pracovalo.“
- Zmenšuje i vzdálenost mezi podřízeným/nadřízeným
- Sledovat projevy (i neverbální) druhého, zda ho feedback vůbec zajímá/nebo je přehlcen
Oceňovat snahu, ne výkon (Growth Mindset)
- Oceněn za snahu („uspěl jsi, protože ses snažil“)
- Případný neúspěch je zasáhl mnohem méně
- Mindset Příště se musím víc snažit
- Zvýší i snahu uspět víc
- Oceněn za schopnost („uspěl jsi, protože jsi šikovný“)
- Mindset nejsem tak dobrý, jak jsem si myslel
- Může snížit snahu, protože se bude bát aby o svou šikovnost nepřišel
- Vice o growth mindset - víra ve změnu
Nežádoucí efekty
- Haló efekt
- Hodnotíme na základě prvního dojmu a né celkového výsledku
- Efekt podobnosti sobě
- Tendence pozitivně posuzovat lidi s podobností (looks, názory, hodnoty...) k nám a negativně ostatní
- Chyby v konstrastu
- srovnáváme zaměstnance s jinými zaměstnanci spíše než se specifickými standardy výkonnosti. Může se pak stát, že se juniorní kolegyně ohromně výkonnostně zlepšila, jen ji pořád porovnáváme s těmi seniorními a nedostatečně ji oceňujeme.
- Chyba centrální tendence
- Vidíme všechny průměrně nebo blízko průměry a vynecháváme stupně hodnocení nadprůměru a podprůměrné
- Chyby mírnosti nebo přísnosti
- Tendence všechny vnímat z jednoho konce škály
- Způsobeno emočním naladěm, tehdy je lepší se vyhnout feedbacku
- Obavy z ohrožení vlastní pozice
- Strach že někdo ohrozí naši pozici, proto nedoceňujeme nejshopnější podřízené jedince
- Brzdíme svůj růst, ale i firmy
- Zjednodušující vidění
- Zjednodušování složitých situací/příčin
- Klesly roční tržby -> máme tendenci říct, že klesla produktivita, ale příčina může být i nová legislativa, poptávka...
- Převážně u dětí, ale zůstává i částečně u dospělých
- Konformita
- Neschopnost vystoupit proti skupině, přizpůsobování se všeobecným standardům, aby jsme nebyly černá ovce, ale zapadali
- Tím i vzniká provozní slepota
Jak ji přijmout
- Opět odpověď zní - vnímat jako dárek
- It's more about learning to take feedback
- Triggers
- Truth trigger - You're wrong, I'm perfect, I don't have imperfections.
- Relationship trigger - Who are you to tell me.
- Identity trigger - emotional reaction to feedback
- Problems of being emotionally unsensitive
- You won't remember it
- You don't care about feedback
- Bad question - Can you give me feedback?
- Better questions - What's 1 thing you see me doing, or failing to do, that is getting in my way. What's 1 thing I could change for improvement in this matter. What's 1 thing that would make a difference in our relationship.