Marek Svitek - Svíťa

Zpětná vazba

Dárek
Dárek

[!tldr] Zpětná vazba je jako dárek, měl by být příjemný, užitečný a rozvojový.

Naučená bezmocnost

  • = pocit že nedokážu změnit svůj život, jsem demotivován
  • Dá se jí přejít pomocí prevence:
    • Nahlížet na věci jako na stabilní a vůči nám vnitřní (námi ovlivnitelné)
    • Nenahlížet na věci jako na nestabilní a k nám vnější (námi neovlivnitelné)
    • (Některé věci ale fakt neovlivníme, ale většinu ano)

Cíle a funkce zpětné vazby

  1. Pro seberozvoj osob🎁
  2. Pro změnu chování osoby 🔀

1. Pro seberozvoj 🎁

  • ==Vnímat feedback jako dárek==
    • Jak ho dávám, ale také dostávám
    • Měl by to být proces příjemný, užitečný a rozvojový
  • Pokud dostaneme jen neužitečnou kritiku, tak vysvětlit, že z takové informace si nic nevezmu
  • Nejideálnější je vyžádaná zpětná vazba
  • Johariho okno
    • Máme 4 kvadranty, zpětnou vazbou přesouváme věci ze slepé oblasti do otevřené oblasti
    • Mělo by to být i cílem, pokud už osoba zná danou věc, je to spíše zbytečný

Johari okno
Johari okno

2. Pro změnu chování 🔀

  • 3 způsoby
    1. Labeling
    2. Shaping
    3. PEPE

A. Labeling (Pygmalion efekt)

  • Využívat jen v situacích, kdy jsem odborník, jinak použít shaping

  • Upozorňovat na to, když to dělá špatně

  • Závisí na tom kdo ji udělí

    • Pokud například odborník diagnostikuje dítěti poruchu pozornosti, budete to pravděpodobně vnímat trochu jinak, než když se s vámi o tuto diagnózu podělí váš kamarád-laik jakožto o svou domněnku.
  • Využívá sebenaplňující předpovědi, Pygmalion efektu (=očekávání budoucích událostí vede k chování, které zapříčiní, že se daná skutečnost opravdu stane)

    Labeling
    Labeling

Labeling
Labeling

B. Shaping (positive reinforcement)

  • Zaměříme na situace, kdy se dané osobě daří přibližovat ke kýženému chování
  • Využívat když potřebujeme dosáhnout co nejpřesnějšího výsledku
    • Většinou jde o činnost, která je moc komplexní, aby člověk byl schopný naučit se ji celou najednou
  • Prakticky funguje stejně jako trénovaní psa pomocí clickeru:
    • Odměna (pochvala/materiální) ve chvíli, kdy se nějakým způsobem přiblíží k ideálu/splní dílčí úkol
  • Důležité i říct, která část úkolu:
    • je správně, co je tedy potřeba zachovat
    • a co je potřeba zlepšit (a jak toho dosáhnout)
  • V praxi se využívá u psů a ve sportu

C. PEPE

  • Rychlejší cesta
  • Kroky
    1. Popis
    2. Emoce
    3. Požadavek
    4. Efekt
  1. Popis
    • Detailně popsat situaci z našeho pohledu
    • „Trápí mě, že děláš… že neděláš… že práce vypadá takto, a ne takto…“
  2. Emoce
    • Vyjádříme co nás trápí na dané situaci a naše pocity
    • „Trápí mě, že děláš… že neděláš… že práce vypadá takto, a ne takto…“
  3. Požadavek
    • Formulovat požadavek, návrh řešení
    • „Trápí mě, že děláš… že neděláš… že práce vypadá takto, a ne takto…“
  4. Efekt
    • Jaké následky bude situace mít:
      • Pozitivní
        • Co nabízíte na oplátku nebo jaký pozitivní důsledek z toho plyne pro druhou stranu
      • Negativní
        • Co uděláte, pokud nedostanete to, co chcete
    • „Trápí mě, že děláš… že neděláš… že práce vypadá takto, a ne takto…“

Konkrétní příklad PEPE
Konkrétní příklad PEPE
Příklad hlasité hudby od sousedů


Jak by měla prakticky vypadat

Sandwich Technique

  • Celý proces je příjemnější

Sendvič
Sendvič

Načasování

  • Ihned - u zpětné vazby na znalosti, prezentace...
  • Pozdějí - u zpětné vazby na emočně vypjatých situacích
  • Příklad
    • _Pokud kolegovi oznámíte, že před týdnem něco na schůzi zapomněl zmínit, pravděpodobně to nebude mít žádný efekt.
    • _Podobně je vhodné nepředávat zpětnou vazbu ihned někomu, kdo je zcela očividně naštvaný, smutný nebo například nervózní. Počkejte, až bude emočně v lepším rozpoložení.

Množství

  • Nejpodstatnější key points, aby nebyl zahlcen
  • _Zamyslete se i nad tím, jak „hluboko“ při zpětné vazbě jít. Je opravdu nutné probrat ihned všechno?

Způsob

  • Osobně
    • ==Nejúčinější je osobně==
    • Neverbální projevy
    • Může být nepříjemné dávat u negativního feedbacku, musíme volit vhodné věty
  • Telefonicky
    • Dostupná jen intonace
  • Písemně
    • Žádná neverbální komunikace
    • Použít emotikony pro odlehčení a lepší čitelnost

Cílovka (komu ji dáváme)

Forma

  • Formou otázky, praktické doporučení...

Zpětnovazebný rozhovor

  • 1 strana dává feedback, 2. dostává

  • Struktura

    1. Začít od sebe
    2. Názor druhé strany a uvést příklady
    3. Vzájemná shodo
    4. Dohoda
  • Podrobné kroky:

    1. Jak by se příjemce sám zhodnotil? Pokud má dobrou sebereflexi, tak je hotovo. (metoda lessons learned/debriefing)
    2. Pokud se náš názor liší, sdělíme názor s konkrétními příklady, ideálně i důsledky pokud se to bude opakovat
    3. Vzájemná shoda - pokud se neshodneme co by se mělo zlepšit/co bylo dobře
      • Zaparkovat feedback a vrátit se k němu později
      • Neshodu způsobují emoce/nedostatek informací/kognitivní zkreslení
    4. Dohoda - neodcházet než se neshodneme na tom co bude jinak
      • Ideální nabídnout pomoc/radu/oporu/školení...
      • Osoba musí vědět co je potřeba změnit a jak to příště udělat Komunikace

Konstruktivní x zbytečná kritika

  • A. Zbytečná kritika
    • Zaměřená na selhání a co je špatně, hledání viníka/důvodu selhávní
    • Vnímáme danou situaci jako omezení, něco co nás neposouvá dál/nás brzdí
  • B. Konstruktivní
    • Zaměřená na řešení, co se stalo, jak situace vypadala
    • Záleží nám co si můžeme odnést a naučit se, jak se to stalo pro poučení
    • Posouvá nás dál

Tabulka srovnání
Tabulka srovnání


10 zásad skvělé zpětné vazby

  1. Feedback orientovaný na charakteristiku situace ✅, ne osobnosti ❌
    • „Když se bavíme o této konkrétní prezentaci, tak…“ vs. „Jsi neschopný řečník.“
  2. Formulovat jako možnost budoucího rozvoje 🔮✅, minulost už nezmění ⏱️❌
    • „Při příštím projektu se víc zaměř na rozdělení zodpovědností mezi jednotlivé členy projektového týmu“ vs. „V tom tvém projektu vůbec nebylo jasné, kdo má co na starosti…“
  3. Konkrétní příklady
    • „Vaše prezentace byla trochu rozvleklá, když jste mluvil o příkladech. Zkuste příště uvést jen jeden příklad.“
  4. Personalizace na jejich hodnoty
    • Zaměřit se co je pro ně důležité, feedback je pro ně
  5. Akční rozvojový plán
    • Kde je potřeba rozvíjet tak stanovit si akční plán
    • SMART cíl
    • Ideální pokud ho sestaví, ten co nám dal podnět
  6. Nezapomínat na positive reinforcement toho co se povedlo (shaping)
    • Vyhnout se trestům, jsou méně efektivnější než odměny
  7. Lepší je když na to přijde sám, facilitovat, debriefing
    • „Co myslíš, že jsi měl udělat v projektu jinak?
  8. Konstruktivní otázky
    • Za nejjednodušší strukturu pro debriefing můžeme považovat třeba tyto dvě otázky: „Co hodnotíš pozitivně na svém výkonu?“ a „Kde vidíš prostor pro tvůj rozvoj?“.
  9. Symetrie - když dávám, vyžádat si i feedback pro mě
    1. „Budu rád/a, když ty na oplátku povíš mně, co bych měl/a dělat jinak, aby se ti na příštím projektu se mnou lépe pracovalo.“
    2. Zmenšuje i vzdálenost mezi podřízeným/nadřízeným
  10. Sledovat projevy (i neverbální) druhého, zda ho feedback vůbec zajímá/nebo je přehlcen

Oceňovat snahu, ne výkon (Growth Mindset)

  • Oceněn za snahu („uspěl jsi, protože ses snažil“)
    • Případný neúspěch je zasáhl mnohem méně
    • Mindset Příště se musím víc snažit
    • Zvýší i snahu uspět víc
  • Oceněn za schopnost („uspěl jsi, protože jsi šikovný“)
    • Mindset nejsem tak dobrý, jak jsem si myslel
    • Může snížit snahu, protože se bude bát aby o svou šikovnost nepřišel
  • Vice o growth mindset - víra ve změnu

Nežádoucí efekty

  • Haló efekt
    • Hodnotíme na základě prvního dojmu a né celkového výsledku
  • Efekt podobnosti sobě
    • Tendence pozitivně posuzovat lidi s podobností (looks, názory, hodnoty...) k nám a negativně ostatní
  • Chyby v konstrastu
    • srovnáváme zaměstnance s jinými zaměstnanci spíše než se specifickými standardy výkonnosti. Může se pak stát, že se juniorní kolegyně ohromně výkonnostně zlepšila, jen ji pořád porovnáváme s těmi seniorními a nedostatečně ji oceňujeme.
  • Chyba centrální tendence
    • Vidíme všechny průměrně nebo blízko průměry a vynecháváme stupně hodnocení nadprůměru a podprůměrné
  • Chyby mírnosti nebo přísnosti
    • Tendence všechny vnímat z jednoho konce škály
    • Způsobeno emočním naladěm, tehdy je lepší se vyhnout feedbacku
  • Obavy z ohrožení vlastní pozice
    • Strach že někdo ohrozí naši pozici, proto nedoceňujeme nejshopnější podřízené jedince
    • Brzdíme svůj růst, ale i firmy
  • Zjednodušující vidění
    • Zjednodušování složitých situací/příčin
    • Klesly roční tržby -> máme tendenci říct, že klesla produktivita, ale příčina může být i nová legislativa, poptávka...
    • Převážně u dětí, ale zůstává i částečně u dospělých
  • Konformita
    • Neschopnost vystoupit proti skupině, přizpůsobování se všeobecným standardům, aby jsme nebyly černá ovce, ale zapadali
    • Tím i vzniká provozní slepota

Jak ji přijmout

  • Opět odpověď zní - vnímat jako dárek
  • It's more about learning to take feedback
  • Triggers
    • Truth trigger - You're wrong, I'm perfect, I don't have imperfections.
    • Relationship trigger - Who are you to tell me.
    • Identity trigger - emotional reaction to feedback
  • Problems of being emotionally unsensitive
    • You won't remember it
    • You don't care about feedback
  • Bad question - Can you give me feedback?
  • Better questions - What's 1 thing you see me doing, or failing to do, that is getting in my way. What's 1 thing I could change for improvement in this matter. What's 1 thing that would make a difference in our relationship.

Zdroje